Ile kosztuje reklama w Google Ads?

Google AdWords, które obecnie jest znane jako Google Ads to bardzo popularna forma reklamy internetowej. To, co przede wszystkim zachęca do tego, aby z niej skorzystać to szybkość jej uruchomienia, prosty system, który umożliwia tworzenie kampanii niemalże od razu po stworzeniu konta w usłudze, a także płatność za efekt. Zazwyczaj jednak pierwszą rzeczą, nad którą się zastanawiamy jest właśnie ta płatność za efekt. Ile kosztuje reklama w Google Ads? Na czym więc polega rozliczanie kampanii w Google Ads, czy jest to korzystne dla osoby, która się na taką reklamę decyduje i jakie inne koszty trzeba jeszcze koniecznie wziąć pod uwagę?

W jaki sposób rozliczane są reklamy w Google Ads?

Samo stworzenie konta w usłudze Google Ads jest darmowe. Jak jednak szybko można się zorientować, aby jakiekolwiek reklamy mogły się wyświetlać – trzeba skonfigurować formę płatności i zrobić przelew. Darmowe jest więc samo zapoznanie się i oswojenie z systemem. Płatności można wykonać metodą tradycyjną, ale można też podpiąć kartę, z której będą wykonywane płatności. Możemy też określić, czy chcemy samodzielnie wykonywać regularne płatności w sposób ręczny, czy zdecydujemy się na płatności automatyczne (dla osób niedoświadczonych zdecydowanie doradzamy płatności ręczne!). To ile będzie kosztować reklama w Google ustalamy samodzielnie. Możemy wpłacić dowolną kwotę, rozpoczynając już od 100 zł. Kwota, którą wpłacimy do systemu jest naszym budżetem na reklamę. To z niego pobierane będą opłaty za możliwość reklamowania strony w całej sieci reklamowej Google.

Warto wiedzieć, że istnieją różne sposoby rozliczania reklam, ale tą najpopularniejszą jest płacenie za kliknięcia. Mówiąc więc o płatności „za efekt” najczęściej mamy na myśli konkretną akcję wykonaną przez użytkownika, a konkretniej właśnie sytuację, kiedy kliknął on w wyświetlaną reklamę i przeniósł się na naszą stronę internetową. Wśród dostępnych form rozliczeń reklam możemy wyróżnić:

  • CPC – Cost per Click – rozliczenie za ilość kliknięć. System umożliwia nałożenie pewnym limitów, np. co do maksymalnej kwoty, jaką będziemy w stanie zapłacić za jedno kliknięcie. To, jaka jest faktyczna cena za dane kliknięcie jest ustalane na drodze aukcji pomiędzy osobami, które chcą się wyświetlać ze swoją reklamą na dane słowo kluczowe. W systemie możemy ustalić odpowiednie dostosowanie stawek za kliknięcie oraz budżet dzienny na reklamy, dzięki któremu w prosty sposób możemy mieć cały koszt reklamy Google Ads pod kontrolą.
  • CPM – Cost per mille – kosz za 1 tysiąc wyświetleń reklamy lub też po najbardziej aktualnych zmianach – koszt tysiąca widocznych wyświetleń (reklama była widoczna w minimum 50% i to przez min 1 sekundę). Taki model rozliczeń stosuje się przede wszystkim w kampaniach bannerowych nastawionych na dużą widoczność.
  • CPA – Cost per action – rozliczanie za ilość konwersji. Aby możliwy był taki sposób rozliczania trzeba zdefiniować na koncie śledzenie konwersji, a więc przede wszystkim określić, co dla nas będzie pożądanym działaniem. Określamy w systemie, jaką maksymalną kwotę jesteśmy w stanie zapłacić za konwersje. Jest to niedawno wprowadzone rozwiązanie i na razie ciężko ocenić jego skuteczność.
  • CPV – Cost per View – Koszt za obejrzenie filmu w serwisie YouTube. Płacimy określoną w drodze aukcji cenę za każdą obejrzaną przez użytkownika reklamę. W reklamach In-Stream płacimy wtedy, kiedy użytkownik obejrzy minimum pierwsze 30 sekund reklamy.

Jak w praktyce określić budżet na reklamę w Google Ads?

Jak widać, dostępnych modeli rozliczeń jest sporo. Po pierwsze, należy dobrać odpowiedni model do rodzaju reklamy, jaka nas interesuje. Musimy też liczyć się z tym, że system pozwala zarówno na wyświetlanie reklam tekstowych, graficznych jak i wideo. Potrzebny budżet będzie zależał od ilości wybranych słów kluczowych, tego jak są one kosztowne (możemy to wstępnie oszacować ile będzie kosztować kliknięcie narzędziem Google Planner), jak duża będzie konkurencja na dane słowa kluczowe, a także jak duży ma być zasięg reklamy.

Jeśli chcemy reklamować się wyłącznie w jednym, wybranym mieście to na pewno potrzebny budżet będzie mniejszy niż w przypadku kampanii na całą Polskę. Często już kwoty na poziomie 500 – 1000 zł mogą być wystarczające aby dotrzeć do całkiem niezłej ilości klientów w danym mieście. Natomiast do najdroższych kampanii należą te eksportowe, a więc dedykowane na rynki zagraniczne. Tutaj sensowne budżety reklamowe w zależności od kraju liczone są w tysiącach złotych. W najgorszym przypadku może okazać się, że efekt prowadzonej kampanii będzie mało odczuwalny – w takim przypadku w kolejnym miesiącu należy rozważyć zwiększenie budżetu. Warto również pamiętać aby rozłożyć budżet równomiernie na dłuższy okres. Dzięki temu cena za kliknięcie w reklamę będzie niższa i da to zdecydowanie lepsze efekty niż gdy wykorzystamy budżet w kilka dni.

Koszt stworzenia i obsługi kampanii przez specjalistę Google Ads

Dowiedzieliśmy się jak pobierane są opłaty oraz ile kosztuje reklama w Google Ads w przypadku, kiedy sami zajmiemy się zaprojektowaniem całej kampanii, jej przygotowaniem i prowadzeniem. Wtedy nie ponosimy żadnych dodatkowych kosztów, a jedynie te, jakie wiążą się z konieczną wpłatą do budżetu Google. Jeśli jednak będziemy chcieli, aby kampanią zaopiekował się specjalista Google Ads, musimy też liczyć się z opłatą za usługę stworzenia i prowadzenia kampanii AdWords. Pomoc specjalisty możemy mieć już od 300 – 400 zł miesięcznie, a przy większych kampaniach cena obsługi zazwyczaj jest określana poprzez pewien procent od budżetu, jaki chcemy zainwestować w danym miesiącu w reklamę Google.

Oprócz stworzenia całej kampanii oraz reklam niezbędna jest też systematyczna opieka nad nią, na przykład poprzez sprawdzanie jej efektywności, zwrotu z inwestycji, analizy aukcji lub też fraz, w które faktycznie klikają użytkownicy. Właśnie dlatego najczęściej zlecenie specjaliście opieki nad kampanią będzie ostatecznie znacznie tańszym rozwiązaniem niż robienie jej samodzielnie. Ostatecznie przecież znacznie ważniejszy jest pozytywny efekt i zwrot z inwestycji niż to ile kosztuje kampania Google Ads!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *