Jak działają i ile kosztują reklamy na YouTube?

Jak podaje serwis YouTube, miesięcznie z jego zasobów korzysta blisko 1,5 miliarda użytkowników. Nie ma więc wątpliwości, że tak duża społeczność w jednym miejscu w Internecie daje niemal nieograniczone możliwości reklamodawcom. Potencjał marketingowy platformy został dostrzeżony już we wczesnych latach jej działalności, kiedy w serwisie zaczęto wyświetlać pierwsze reklamy. Obecnie krótkie wideo przed filmem może dystrybuować niemal każdy przedsiębiorca na świecie. Dowiedz się, jak reklamować się w YouTube i ile kosztuje prowadzenie kampanii w serwisie.

Reklamy na YouTube – jak zacząć? 

Rozpoczęcie przygody z marketingiem na platformie YouTube jest proste, ponieważ wymaga jedynie stworzenia krótkiego filmu reklamującego określoną działalność lub produkt i przesłania go do serwisu. Z przygotowanym materiałem należy zgłosić się do specjalnego formularza przygotowanego przez Google Ads, który z łatwością znaleźć można w zakładce „YouTube Reklamy”. Warto bowiem wiedzieć, że za prowadzenie kampanii w serwisie odpowiedzialna jest firma Google, jako sieć zrzeszająca między innymi platformę YouTube z innymi stronami internetowymi.

Reklamodawca decydujący się na prowadzenie kampanii w YouTube sam określa, do kogo trafiać będzie stworzony przez niego materiał, a także jaki budżet przeznacza na swoje przedsięwzięcie. Na podstawie wybranych kryteriów stworzona reklama wyświetlana jest w serwisie określonej grupie docelowej. Może mieć ona charakter globalnej lub lokalnej kampanii, skoncentrowanej na wąskiej lub szerokiej grupie odbiorców. Mówiąc ściślej, to od reklamodawcy zależy, na jakich odbiorcach zależy mu najbardziej. W czasie konfigurowania swojej kampanii określa on wiek swoich odbiorców, ich płeć, zainteresowania, a nawet status społeczny. Na bazie danych, jakimi dysponuje YouTube stworzona reklama dystrybuowana jest w miejsca wskazane przez reklamodawcę.

Koszt reklamy w YouTube

Jak podkreśla zespół odpowiedzialny za obsługę reklamodawców w serwisie YouTube, zleceniodawcy płacą jedynie wówczas, gdy ktoś obejrzy przygotowaną przez nich reklamę przez co najmniej 30 sekund lub zdecyduje się w nią kliknąć. W przeciwnym razie krąży ona w serwisie zupełnie za darmo. Część z przychodów osiągniętych z wyświetlania reklam trafia do twórców filmów, przed którymi reklamy są wyświetlane. W Polsce stanowi to jednak niewielki procent ogólnych przychodów dla twórców – kanał generujący blisko 27 000 wyświetleń miesięcznie może liczyć na wypłatę 77 złotych z Google Ads. Ile w tego typu przedsięwzięcie musi zainwestować reklamodawca?

Szczegółowych danych na temat kosztu kampanii reklamowych w YouTube trudno szukać w ich serwisie. Enigmatyczne informacje na temat zapłaty za usługę dopiero w momencie interakcji z odbiorcami reklam nie stanowią wartościowych danych dla reklamodawców. Zagłębiając się w temat i szukając informacji pochodzących od osób faktycznie korzystających z tego typu usług pokazują, że koszt kampanii reklamowych w YouTube potrafi zaskoczyć. Zgodnie z danymi przekazywanymi przez serwis reklamodawca płaci jedynie za obejrzaną reklamę (co najmniej 30 sekund). Każda treść, która trafi do odbiorcy poniżej tego czasu nie generuje kosztów dla zleceniodawcy. Reklamy w serwisie YouTube są o wiele tańsze, niż tradycyjne reklamy telewizyjne, a przede wszystkim trafiają tylko do tych odbiorców, na których zależy reklamodawcy. Koszt ponoszony w związku z obejrzeniem reklamy przez odbiorcę to od kilku do kilkudziesięciu groszy. Najczęściej stosowaną praktyką jest ustalanie indywidualnego budżetu kampanii przez reklamodawcę, czyli ceny, jaką jest on w stanie zapłacić dziennie za wyświetlanie jego reklam w serwisie. Dzienny koszt może wynosić jedynie 10 zł!

Analiza efektów reklamy wideo w YouTube

Jednakże samo przygotowanie reklamy, ustalenie grona odbiorców i jej dystrybuowanie nie jest gwarancją sukcesu. Reklamodawca powinien skupić się także na monitorowaniu efektywności promowanego materiału. Pomagają w tym specjalne statystyki, udostępniane twórcom przez Google Ads. Mogą oni sprawdzać, jak dużo odbiorców zdecydowało się na obejrzenie materiału do końca, a także w jakim stopniu reklama utrzymywała ich uwagę. Dane te pozwalają zbierać informację na temat tego, czy dystrybuowany materiał na pewno cechuje się treściami atrakcyjnymi dla odbiorców. W przeciwnym razie warto zdecydować się na zmiany – skracanie filmu, zmianę tytułu, czy zwężenie grona odbiorców.

Zgodnie z informacjami przekazywanymi przez serwis, rozpoczęcie kampanii reklamowej w YouTube nie jest trudne. Posiadając odpowiedni materiał wystarczy ustalić grono odbiorców oraz preferowany budżet i czekać na informację zwrotną ze strony potencjalnych klientów. Ponad miliardowe grono użytkowników YouTube stanowi ogromny potencjał reklamowy, którego nie wolno lekceważyć. Zwłaszcza, że dystrybuowanie kampanii reklamowej w YouTube wiąże się często z niższymi kosztami, niż promowanie jej w innych środkach przekazu.

Dla kogo reklama wideo w YouTube?

Niska cena i atrakcyjny format reklamy wideo w YouTube sprawia, że praktycznie każdy rodzaj biznesu może czerpać korzyści z reklamowania się w tym serwisie. Są jednak szczególne przypadki w których warto się tam reklamować. Są nimi:

  • Firmy posiadające skomplikowany model biznesowy. Podzielenie się historią może bardzo skutecznie pomóc zrozumieć potencjalnym klientom korzyści z danego rozwiązania.
  • Skomplikowane produkty, których działanie ciężko zrozumieć opowiadając o nich, a za pomocą filmu można w kilku chwilach pokazać ich działanie i atuty.
  • Nowe produkty. YouTube jest świetną drogą do zwiększenia świadomości istnienia danego rozwiązania.
  • Skomplikowany i długi proces zakupowy. Dzięki edukację klienta można skutecznie zwiększyć szansę zakupu. A wideo jest z pewnością najlepszą formą przekazu w tej sytuacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *