Jak wybrać nazwę domeny? – 13 wskazówek od czego zacząć!

Adres internetowy naszej strony www jest bardzo ważną częścią marketingu internetowego. Zasady jego wyboru nie zmieniają się od lat.

Przy większości projektów przy których pracowałem domena jest już narzucana z góry. Jeśli jednak nie masz jeszcze kupionej domeny warto wybrać wartościową nazwę, aby nasz adres strony www pomagał nam przy jej promocji.

Poniżej przedstawiam 12 wskazówek którymi warto się kierować przy wyborze odpowiedniej nazwy domeny internetowej:

1. Zacznij od 5 najpopularniejszych słów związanych z Twoją branżą

Gdy zaczynasz swoje poszukiwania domeny dobrze jest zacząć od małego zestawu słów związanych z Twoją branżą. Mając w głowie “słowa kluczowe” mamy większe szanse znalezienia dobrej nazwy domeny. Możemy zacząć od sparowania tych słów lub dodawania do nich innych słów z tył lub z przodu. Dla przykładu: jeśli poszukujemy nazwy domeny dla firmy związanej z modą, możemy zacząć od słów takich jak “moda, styl, ubrania, stylizacje, wygląd”. Później bawiąc się tymi słowami możemy znaleźć coś co fajnie do siebie pasuje. W przypadku naszych słów mogło by wyjść np. modnestylizacje.pl czy styloweubrania.pl. Nie są to być może najbardziej trafne i oryginalne nazwy ale to niezły początek, po którym możemy przejść do punktu 2.

2. Wybierz unikalną nazwę domeny

Wybierając nazwę domeny podobną do innej popularnej strony skazujemy się na porażkę. Gdy ktoś poleci Twoją stronę nie chcesz by trafił do konkurencji przez błąd w pisowni lub błędne zapamiętanie adresu strony.

3. Wybieraj tylko domeny z najpopularniejszymi rozszerzeniami

Jeśli myślisz o długoterminowej promocji firmy lub marki w Polsce to powinieneś postarać się wykupić domenę (TLD) z rozszerzeniem “.pl”. Jest to najlepiej postrzegana przez użytkowników i wyszukiwarkę Google nazwa domeny. To umożliwi nam skuteczniejsze pozycjonowanie strony niż przy wyborze innego rozszerzenia. W przypadku innych krajów również warto zadbać o najpopularniejsze tam rozszerzenie.

Jeśli natomiast budujesz biznes międzynarodowy to domena “.com” będzie najlepszym wyjściem na początek. Alternatywą dla biznesów międzynarodowych jest osobna nazwa domeny dostosowana do danego kraju. Wybór zależy od strategii na pozycjonowanie stron międzynarodowych.

W przypadku firm lokalnych można zastanowić się nad domenami regionalnymi, jednak i w tym przypadku domena z końcówką “.pl” będzie często najlepszym wyborem. Warto dodać, że domena lokalna nie wpływa dodatkowo na pozycjonowanie lokalne w Google, a często niepotrzebnie przedłuża adres strony, co nie jest korzystne. Wybieraj domeny lokalne tylko gdy masz ku temu konkretne powody.

4. Wybierz domenę łatwą do wpisania

Jeśli wpisanie nazwy domeny poprawnie wymaga wiele trudu to tracimy wiele szans na zdobycie popularności. Może się tak zdarzyć z uwagi na trudne do wpisania słowo, zagraniczną wymowę, długość nazwy lub używanie ciężkich do zapamiętania słów czy myślników. Warto też unikać nazw domen z polskimi znakami. Większość użytkowników nie wie jak poprawnie wpisać taki adres strony www.

5. Wybierz domenę łatwą do zapamiętania

Nazwa domeny powinna być chwytliwa i łatwo zapadać w pamięć. Jeśli już zdobędziesz użytkownika to powinieneś zrobić wszystko aby do Ciebie wrócił. Łatwy do zapamiętania adres strony internetowej jest bez wątpienia jednym z pomocnych elementów. Szczególnie zaprocentuje to gdy do promocji będziemy używać social media takie jak np. Facebook. Dobra nazwa domeny znacznie przyspieszy jej zapamiętanie przez użytkowników.

6. Zachowaj nazwę tak krótką jak się da

Krótsze nazwy są łatwiejsze do zapamiętania (wpisują się w poprzednie 2 wskazówki). Nie warto dodawać do nazwy domeny niczego co nie jest istotne.

7. Twórz oczekiwania które możesz spełnić

Kiedy ktoś słyszy nazwę domeny po praz pierwszy powinien być w stanie zgadnąć co znajdzie na tej stronie. Doskonałym przykładem może być tutaj domena “Gmail.com” czy “ingbank.pl”. Domeny w których zawartość nie jest tak łatwa do przewidzenia wymagają większych inwestycji w marketing i promocję, ponieważ ich nazwy są mniej intuicyjne. Nazwa która nie jest związana z zawartością strony może być dobrym pomysłem gdy masz duży budżet na budowę marki. W innym wypadku warto zadbać o domenę kojarzącą się z zawartością Twojej strony czy działalnością firmy.

8. Nie naruszaj praw autorskich

Nie zdarza się to zbyt często jednak warto pamiętać o tym, że nie możemy bezkarnie używać nazw innych marek i bardzo podobnie brzmiących do nich nazw domen.

9. Wymyśl chwytliwą nazwę własną (gdy możesz sobie pozwolić na jej późniejszą promocję)

Użycie unikalnej nazwy i jest dobrym pomysłem w niektórych sytuacjach. Nazwa marki to coś więcej niż zlepek słów. Jeśli użyjemy unikalnej, chwytliwej nazwy marki jako domeny i zainwestujemy środki w jej promocję to efekty mogą być bardzo dobre. Jeśli Twoja nazwa będzie kojarzyć się z dobrymi cechami takimi jak: jakość, otwartość czy dobra cena to unikalna nazwa może dodać Ci wartości. Takie rozwiązanie sprawdza się gdy możemy sobie pozwolić na spore nakłady na tworzenie marki.

10. Unikaj myślników i numerów

Myślniki jak i numery w nazwie domeny sprawiają że jest ją trudniej zapamiętać i wpisać. Od tej reguły są wyjątki. Gdy prowadzimy serwis otwarty 24h na dobę lub gdy numer jest naturalnie powiązany z nazwą marki.

11. Nie podążaj za trendami

Domeny z rokiem w nazwie szybko staną się nieaktualne. Używanie słów które są aktualnie “na topie” może skończyć się źle gdy wyjdą one z obiegu lub co gorzej, ich popularność zacznie się negatywnie kojarzyć.

12. Nie pytaj publicznie o zdanie na temat nazwy domeny zanim jej nie zarezerwujesz

Handel domenami jest rozwinięty w naszym kraju i praktyka rezerwowania nazw domen w celu ich późniejszego odsprzedania jest dość powszechna. Jeśli więc wpadniesz na dobry pomysł to nie pisz o nim publicznie zanim domena nie będzie należała do Ciebie. Niestety polski internet jest pełen ludzi gotowych kupić domenę którą chcesz mieć po to aby odsprzedać Ci ją drożej. Nie znaczy to, że nie warto pytać o opinię! Rezerwacja domeny to nie jest duży koszt i warto to zrobić “na wszelki wypadek” gdy chcemy zapytać o opinię.

13. Nie rezerwuj domeny u najbardziej znanych dostawców

Warto dodać żeby przy kupnie domeny nie korzystać z najpopularniejszych rejestratorów domen, ponieważ ich ceny są wyższe niż u tych mniej popularnych. Warto pamiętać że sam zakup domeny to nie wszystko – trzeba ją co roku opłacać i tutaj widać największe różnice w cenach. Wiele firm kusi niskimi cenami rejestracji domeny lub oferuje darmową rejestrację. Niestety taka domena jest w kolejnych latach znacznie droższa w utrzymaniu. Jeśli więc zastanawiasz się “gdzie kupić domenę?” to skorzystaj z mniej popularnych firm takich jak: ovh.pl, domeny.tv, progreso, linuxpl.com czy bardziej popularny aftermarket.pl

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *