Od czego zacząć pozycjonowanie strony – optymalizacja techniczna strony

Najważniejszym i pierwszym elementem pozycjonowania jest optymalizacja strony pod Google (tzw. SEO). Ma ona za zadanie poprawić jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Istnieje szereg wytycznych, których wdrożenie stanowi fundament pod przyszłe pozycjonowanie organiczne. Jednak nawet witryny, dla których nie przewiduje się dalszego pozycjonowania, mogą znacznie zwiększyć swoja pozycję, dzięki właściwej optymalizacji strony internetowej.

Optymalizacja SEO strony to nie jest jedyny element pozycjonowania, jednak zdecydowanie to właśnie od niej powinniśmy rozpocząć nasze działanie. Gdy optymalizacja już będzie gotowa – wtedy warto zająć się kolejnymi elementami pozycjonowania takimi jak link building, optymalizacja wyników wyszukiwania (SERP) oraz optymalizacja konwersji (optymalizacja czynników behawioralnych).

Optymalizacja strony – co to jest?

Najprościej ujmując, optymalizacja strony internetowej to ogół działań, których celem jest wdrożenie zaleceń od Google, a w konsekwencji poprawa pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Można dodać, że to także przebudowanie pod kątem SEO treści obecnych na stronie.

Od czego zacząć optymalizację strony pod kątem Google?

Optymalizacja każdej witryny wymaga odmiennych działań. Dlatego przed podjęciem jakichkolwiek zabiegów, zalecane jest przeprowadzenie wszechstronnego audytu. Pokaże on mocne i słabe strony witryny. W przypadku stron projektowanych wiele lat temu lub przygotowanych przez mało doświadczonych webmasterów, może okazać się, że zawierają one szereg błędów, które znacznie utrudniają uzyskanie wyższej pozycji w wynikach Google.

Poniżej przedstawiono najważniejsze i podstawowe działania, wchodzące w skład optymalizacji strony internetowej pod Google.

Protokół HTTPS

Tworząc nową witrynę, najlepiej od razu skorzystać z certyfikatu SSL. Dzięki temu będzie ona od początku mieć adres typu https:// . W przypadku już istniejących witryn, które nie posiadają certyfikatu SSL, warto rozważyć jego wdrożenie. W niektórych przypadkach będzie to bardzo szybki i bezbolesny proces. Bywa jednak, że prawidłowe wdrożenie protokołu https:// będzie wymagać ingerencji w kod strony oraz plik htaccess.

Dlaczego wdrożenie https:// jest tak istotne? Okazuje się, że Google premiuje strony, które używają szyfrowanego połączenia, a to może wpływać na jej pozycje w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo przeglądarka Chrome, z której korzystają miliony użytkowników, podczas odwiedzin strony z protokołem http:// , wyświetla powiadomienie o tym, że strona jest „niezabezpieczona”. Może to skutecznie obniżyć poziom zaufania użytkowników lub nawet całkowicie zniechęcić ich do korzystania z witryny.

Szybkość wczytywania witryny

Kolejnym czynnikiem, który wpływa na wyświetlanie witryny w wynikach Google, jest szybkość jej wczytywania. Google chce, aby strony internetowe były jak najbardziej przyjazne dla użytkowników. Zbyt długi czas wczytywania zniechęca odwiedzających oraz obniża ich komfort korzystania z Internetu.

Poprawa szybkości wczytywania witryny (najlepiej poniżej 3 sekund), może wymagać znacznej ingerencji w jej kod. Może oznaczać konieczność podjęcia takich działań jak: uproszczenie struktury katalogów i plików, rezygnacji z zasobożernych plików, wdrożenie skryptów lazy loading, minifikacja plików CSS i javascript, kompresja lub zmiana formatu plików graficznych, wideo oraz audio, wczytywanie części zasobów z zewnętrznych serwerów (CDN), a w niektórych przypadkach także zmiana usługodawcy hostingu (na szybszy).

Jeśli posiadamy blog lub serwis z artykułami to warto również rozważyć implementację standardu AMP od Google. Dzięki temu strona może w znacznym stopniu skrócić czas potrzebny na jej pełne załadowanie.

Responsywny design

Google hołduje zasadzie “Mobile First”. Oznacza to, że przy ustalaniu pozycji w wynikach wyszukiwania bardzo istotne jest to, czy witryna posiada wersję mobilną (prawidłowo działającą). Brak wersji na smartfony może sprawić, że strona zostanie całkowicie wykluczona w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Zgodnie z globalnym trendem, odsetek użytkowników mobilnych wzrasta, a użytkowników komputerów stacjonarnych spada. W Polsce obie grupy użytkowników dzielą obecnie rynek mniej więcej po połowie.

W związku z tym posiadanie strony nieprzystosowanej do Mobile, oznacza w praktyce dobrowolne ustąpienie miejsca w wynikach wyszukiwania swojej konkurencji. Warto dodać, że mobilna wersja nie może być wersją okrojoną. Powinna pokazywać dokładnie te same treści, co wersja desktopowa.

Indeksacja strony przez roboty Google

Ważne jest też umożliwienie indeksowania strony wyszukiwarce. Jeśli nasza strona jest poprawnie indeksowana to nie musimy się o to martwić, jeśli natomiast mamy problemy to musimy przeanalizować elementy odpowiadające za dostęp robotów Google do strony. Aby tak się stało potrzebne jest prawidłowe skonfigurowanie plików robots.txt (instrukcje dla robotów internetowych) oraz czasami załadowanie mapy witryny na serwer. Konieczne jest także śledzenie wszelkich komunikatów w Google Search Console.

Analityka strony

Na tym etapie optymalizacji warto też pomyśleć o dodaniu strony do Google Search Console (GSC) oraz instalacji Google Analytics. Co prawda nie są to elementy, które mają bezpośredni wpływ na pozycję strony w Google ale dobrze jest od początku działania strony korzystać z tych programów do śledzenia ruchu na stronie i zbierać dane, które później ułatwią nam pozycjonowanie strony.

Optymalizacja treści strony

Każda podstrona powinna mieć utworzony tytuł oraz meta opis, które będą odnosić się do realnej zawartości witryny. Istotne jest tworzenie wszelkich treści w zgodzie ze standardami SEO, zadbanie o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, prawidłowe stosowanie atrybutu nofollow oraz wyświetlanie logicznej i uporządkowanej nawigacji.

Przy optymalizacji treści, najbardziej podstawowe zabiegi to prawidłowe stosowanie nagłówków Hx, w przypadku dłuższych tekstów koniecznie należy rozbijać jednolite bloki zdań za pomocą dzielenia ich na akapity, tworzenia wylistowań. Należy pamiętać także o zbogacaniu treści dodatkowym kontentem (obrazki, infografiki, pliki do pobrania itd.).

Optymalizacja treści pod Google to złożony proces, ale mogący także przynieść wymierne korzyści w postaci znacznie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Tutaj opisaliśmy tylko podstawy, więcej informacji znajdziesz w artykule:

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *