Wpływ kampanii AdWords na pozycjonowanie w Google

    0
    2175

    Wśród doświadczonych praktyków pozycjonowania w Google, którzy mają za sobą już setki pozycjonowanych stron internetowych i tysiące pozycji w top10 nie ma wątpliwości, że włączenie kampanii Google AdWords nie jest sposobem na pozycjonowanie strony internetowej. Działałem w swojej karierze z wieloma stronami i nigdy nie zdarzyło mi się, żeby Google AdWords wypozycjonowało stronę internetową – nawet w najmniejszym stopniu. AdWords to nie jest sposób na pozycjonowanie strony.


    Jeśli nie wiesz czym dokładnie różni się AdWords i pozycjonowanie to sprawdź najpierow artykuł:
    Google AdWords czy pozycjonowanie – czym się różnią i co wybrać?


    Nie ma chyba lepszego przypadku aby pokazać brak wpływu AdWords na pozycjonowanie, niż widoczny na poniższym obrazku. W ciągu 5 miesięcy wydano na reklamy Google AdWords kilkadziesiąt tysięcy złotych, a po tym okresie miesięczny ruch z Google wynosi ok. 100 odwiedzin miesięcznie – co przy sklepie internetowym z takim stażem w wyszukiwarce zdarza się bez żadnych działań związanych z pozycjonowaniem. Jak widać nawet wydanie kilkudziesięciu tysięcy złotych w okresie ok. 6 miesięcy nie wystarczyło aby wypozycjonować stronę w wynikach naturalnych Google.

    Niczego nie można wykluczyć…

    Oczywiście nie możemy niczego wykluczyć na 100% ponieważ oficjalnie czynniki, które wpływają na pozycjonowanie strony są tajne. Ważne jest, że włączenie kampanii AdWords nie poprawi w sposób widoczny widoczności naszej strony internetowej w wyszukiwarce Google. Ale czy to znaczy, że jeśli pozycjonujemy stronę to reklama AdWords jest niepotrzebna? Nie koniecznie!

    3 sposoby na które AdWords pośrednio wspiera pozycjonowanie

    Uzupełnienie ścieżki konwersji i zwiększenie sprzedaży na stronie

    Najczęściej pozycjonowanie wykorzystujemy po to aby zwiększyć sprzedaż produktów czy usług. Pozycjonowanie strony to długoterminowo bardzo dobra inwestycja o ile uda nam się wybrać odpowiedniego specjalistę SEO. Efektem końcowym pozycjonowania powinna być sprzedaż! Często jednak pozycjonowanie nie wystarcza aby sprzedać produkt. W Google obok nas jest wiele innych firm oferujących podobne produkty lub usługi. Co więcej klienci w większości przypadków nie kupują od razu po wejściu na stronę. Potrzebują kilku “kontaktów” z firmą aby ją zapamiętać, zaufać jej i skorzystać z jej oferty.

    Gdy przyjrzymy się przykładowej ścieżce konwersji zobaczymy, że bardzo często zanim klient zdecyduje się na kupno trafia na stronę wiele razy z różnych źródeł. Jak możemy zobaczyć na poniższym przykładzie – tylko 45% konwersji nastąpiło przy pierwszym kontakcie ze stroną. Wszystkie pozostałe wymagały 2 albo więcej interakcji.

    Ścieżki konwersji są bardzo różne. Wpływa na nie wiele źródeł kontaktu z klientem. Przykładowa ścieżka konwersji może wyglądać tak jak na poniższym obrazku. Potencjalny kient najpierw znalazł naszą firmę w naturalnych wynikach wyszukiwania, następnie trafił na stronę za pomocą reklamy AdWords, później znów trafił do nas z naturalnych wyników wyszukiwania. Ostatnie finalne wejście było bezpośrednie przez wpisanie w wyszukiwarkę adresu naszej strony. Jak widać na tym przykładzie droga do zakupu klienta nie była prosta. Taki proces najczęściej rozłożony jest na kilka, a czasami na kilkanaście dni. Ważne było nie tylko pozycjonowanie ale również kampania AdWords. Inaczej klient mógłby trafić do konkurencji i zupełnie o nas zapomnieć.

    Patrząc na ten przykład możemy śmiało powiedzieć, że korzystanie z reklam AdWords pozytywnie wpłynęło na zwiększenie zwrotu z inwestycji w pozycjonowanie.

    Widoczność w Google – większa ilość wejść

    Przy konkurencyjnych frazach często nawet wysoka pozycja w Google może nie wystarczać aby klienci wchodzili na naszą stronę. Musimy pamiętać, że konkurencja również jest dobrze widoczna, a dodatkowo bardzo dużą ilość ruchu w Google “zgarniają” reklamy AdWords. Co konkretnie mamy tutaj na myśli? Często nawet pomimo 1. pozycji strony na jakieś słowo kluczowe zaledwie kilka procent osób wpisujących tą frazę wchodzi na stronę. Poniżej realny przykład słów kluczowych, które pomimo 1-2 pozycji w wyszukiwarce przechwytuje jedynie kilka % osób wpisujących to zapytanie w Google. Oczywiście nie jest to reguła – jednak takie sytuacje się zdarzają.

    Co robić? Najlepiej “obstawić” w ślad za konkurencją reklamy AdWords. W ten sposób zwiększymy naszą widoczność w wyszukiwarce Google na pożądane frazy. Będąc widocznym w AdWords oraz w naturalnych wynikach wyszukiwania więcej klientów do nas trafi. Jeśli nasz biznes jest dochodowy to dzięki temu więcej zarobimy i zdobędziemy większą część rynku. Aby to wykorzystać na naszą korzyść możemy włączyć reklamy AdWords tylko na słowa kluczowe gdzie jesteśmy już widoczni na pierwszej stronie Google i mamy słaby CTR (współczynnik kliknięć).

    Taka praktyka ma też zastosowanie przy małych miejscowościach gdzie ilość wyszukań jest bardzo mała i szczególnie zależy nam na tym aby zdobyć każdego potencjalnego klienta. Wtedy dzięki reklamie AdWords, która nie będzie drogo kosztować możemy skutecznie zwiększyć zasięg swojej reklamy i pozyskać większą ilość klientów.

    Wpływ Google AdWords na linki

    Ostatnią z korzyści Google AdWords, którą warto wymienić jest możliwość zwiększenia popularności naszych produktów przez samych użytkowników, a co za tym idzie możliwość zdobycia linków np. na forach internetowych gdzie ludzie pytają o opinię na temat danego produktu czy usługi lub też polecają sobie różne rozwiązania. Dzięki prezentacji i sprzedaży produktów przez Google AdWords zwiększamy szasnę na to, że ktoś zapyta na forum o nasz produkt, sklep czy usługę tworząc w ten sposób naturalny link do strony. Taki link może mieć czasami bezpośrednie przełożenie na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania – choć nie jest tak zawsze w przypadku linków z forów internetowych. Zanim jednak uznasz, że to będzie Twój sposób na pozycjonowanie musisz wiedzieć, że zdarza się tak bardzo rzadko i jest to zaledwie kropla w morzu linków, które potrzebujesz do wypozycjonowania strony internetowej. Nie ma co liczyć, że przy małych i średnich firmach zdobędziesz w ten sposób jakiekolwiek link – chyba, że jesteś już rozpoznawalny w bardzo specjalistycznej branży. Dopiero przy średnich i dużych markach można liczyć, że czasami trafi nam się naturalny link.

    Podsumowanie

    Wiemy jaki wpływ na pozycjonowanie strony ma reklama Google AdWords. Ostateczna decyzja czy uruchomić kampanię reklamową AdWords powinna zależeć od bezpośredniego wpływu reklam na sprzedaż, a pozostałe korzyści powinniśmy trakować jako wartością dodaną. Aby podjąć ostateczną decyzją warto się skonsultować z specjalistą od reklamy w Google aby ocenić czy kampania AdWords w naszym przypadku ma szansę na powodzenie i czy wraz z pozycjonowaniem pozytywnie wpłynie na naszą sprzedaż.

    No votes yet.
    Please wait...

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here