Jak sprawdzić linki przychodzące do strony internetowej

W pozycjonowaniu stron jednym z najważniejszych elementów są linki – ten rodzaj marketingu internetowego opiera się na linkowaniu, a więc ogromne znaczenie ma ich ilość i jakość linków. Jak sprawdzić linki do naszej strony internetowej?

Sprawdzanie profilu linków, jakie prowadzą do danej strony internetowej jest ważne nie tylko w kontekście pozycjonowanej strony i monitorowania tego, czy zdobywane przez nas linki trafiły do indeksu. To także istotne działanie w momencie, kiedy chcielibyśmy rozbudować własne zaplecze i kupić domeny zapleczowe. Aby w ogóle wiedzieć o nich coś więcej warto sprawdzić ich profil linków, a także ich historię, aby oszacować, czy faktycznie okażą się dla nas przydatne. Jest jeszcze jedna sytuacja, kiedy sprawdzanie profilu linków przychodzących jest bardzo ważne – w przypadku analizy tego, gdzie linkuje konkurencja. W szczególności ma to znaczenie w momencie, kiedy chcielibyśmy prześcignąć daną witrynę w wynikach wyszukiwania na daną frazę. Sprawdzając profil linków strony konkurencyjnej możemy znaleźć ciekawe miejsca do zalinkowania, oszacować z jakich metod korzysta konkurencja i czy wykorzystuje techniki black hat SEO czy może white hat SEO, a także zweryfikować, czy inwestuje w rozbudowę własnego zaplecza SEO. Wszystkie te informacje mogą się okazać dla nas bardzo przydatne.

W jaki sposób analizować profil linków przychodzących? 

Bezpłatne narzędzia do analizy własnej strony

W pierwszej kolejności zawsze wymieniane jest narzędzie Google Search Console i dzieje się tak z kilku powodów: jest to narzędzie darmowe, jest to narzędzie od Google i jest to niejako narzędzie absolutnie podstawowe, od którego można zacząć. Oczywiście, sprawdzi się ono tylko i wyłącznie do diagnostyki domen, które możemy zweryfikować jako właściciele, a więc w ten sposób nie przeprowadzimy analizy witryn konkurencyjnych. Informacja na temat linków przychodzących znajduje się w specjalnej zakładce „Ruch związany z wyszukiwaniem” i zazwyczaj raport o linkach jest tutaj dość wyczerpujący i obszerny. Innym narzędziem godnym uwagi, które również jest darmowe i które można wykorzystać tylko do stron, których jesteśmy właścicielami jest Dr. Link Check. Dzięki niemu sprawdzimy zarówno linki przychodzące jak i wychodzące, będziemy mogli też zdiagnozować uszkodzone linki. 

Popularne narzędzia zewnętrzne względem strony

Majestic – dobra jakość w dobrej cenie

Za pomocą tych narzędzi będziemy mogli sprawdzić dowolną stronę, ale nie są one darmowe. Jednakże, wykupienie do nich dostępu może dostarczyć nam bardzo wielu ważnych informacji, które doskonale wspomagają pracę niejednej osoby zaangażowanej w pozycjonowanie strony. Pierwszym – i jednym z najpopularniejszych – jest Majestic. Za pomocą narzędzia możemy przeszukiwać zarówno indeks świeży jak i historyczny. Dodatkowo, zyskujemy dostęp do wielu ciekawych statystyk odnośnie analizowanej strony takich jak Trust Flow, Citation Flow oraz informacje nie tylko o samych linkach, ale i witrynach odsyłających. Dodatkowe narzędzie pozwala na porównywanie domen między sobą. Narzędzie Bulk Backlink Checker pozwala analizowanie backlinków także poprzez opcję załączenia ich z pliku. W rezultacie bardzo szybko możemy otrzymać takie informacje jak ilość backlinków i domen odsyłających. Poprzez narzędzie otrzymamy też informacje na jakie anchory najczęściej jest linkowana strona. 

Ahrefs – najlepsza jakość analizy linków

Narzędziem konkurencyjnym do Majestic i w ostatnim czasie również uznawanym za lepsze przez specjalistów SEO jest Ahrefs, które to narzędzie również jest płatne. Site explorer pozwala na otrzymanie bardzo wartościowego raportu dotyczącego witryny i jej pozycjonowania organicznego. Dowiemy się czegoś więcej o domenach linkujących do strony oraz otrzymamy wybiórczą listę backlinków. Sprawdzimy też szereg innych statystyk, w tym najpopularniejsze anchory. Za pomocą narzędzia Ahrefs sprawdzimy działania konkurencji, zbadamy konkretne słowo kluczowe, a także będziemy mogli zbadać treść strony. Narzędzie to jest prawdziwą kopalnią informacji o stronie, które pomogą opracować skuteczną strategię pozycjonowania. 

MOZ

Kolejnym ciekawym narzędziem jest MOZ, gdzie dostępna jest możliwość darmowego skorzystania z narzędzia po zalogowaniu, a także dostępna jest wersja płatna. Na uwagę zasługuje Open Site Explorer, który dostarcza nam informacji o linkach przychodzących, a także może pozwolić na porównywanie stron pomiędzy sobą. Zestawienie linków można tutaj wyeksportować do zewnętrznego pliku, co jest wygodne ze względu na możliwość ich analizy także w innych narzędziach. Inne dostępne w narzędziu statystyki są niejako podobne do tych, jakie możemy pozyskać z Majestic oraz z Ahrefs. Narzędzie od MOZ jest mniej cenione przez specjalistów ponieważ posiada mniejszą bazę linków – szczególnie na rynku Polskim.

Inne

Są jeszcze inne narzędzia na które warto zwrócić uwagę ale ze względu na ich mniejszą popularność nie omówiliśmy ich w tym artykule. Na pewno będą należeć do nich SEO SpyGlass, który często służy specjalistom do poszukiwania linków ukrytych przed innymi narzędziami. Ciekawym, nowym i Polskim rozwiązaniem na które również warto zwrócić uwagę jest Surfer. Pomimo że nie dysponuje on na razie dużą bazą linków to jest intensywnie rozwijany oraz dostarcza również wiele ciekawych funkcjonalności pomocnych przy optymalizacji strony.

Podumowanie

Jak widać, dostępnych narzędzi jest wiele, warto więc zdecydować się na to, z którego będzie się nam najwygodniej korzystać. Z pewnością zapewniają one dostęp do kluczowych podczas pozycjonowania informacji, które okażą się przydatne. Jeśli działamy na niewielką skalę to na początek możemy korzystać z darmowych narzędzi, a z czasem możemy przesiąść się na te płatne. Wybór narzędzia będzie zależeć od naszych potrzeb i możliwości finansowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *