Optymalizacja strony pod Google – co to jest i jak to się robi?

Optymalizacja strony internetowej pod Google polega na wprowadzeniu zmian w jej kodzie oraz zamieszczanych na niej treściach. Umożliwia ona skuteczne pozycjonowanie strony w Google, a w konsekwencji uzyskanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania Google i większej ilość odwiedzających (kanał organiczny).

Kluczem do dobrze przeprowadzonej optymalizacji strony pod Google, jest właściwy dobór słów kluczowych oraz umiejętne wkomponowanie ich w różnorodne treści. W tym celu należy zrozumieć sposób, w jaki algorytmy wyszukiwarki Google rozumieją i czytają każdą stronę internetową.

Skąd wiedzieć jakich słów kluczowych użyć?

Optymalizacja słów kluczowych to jedno z najważniejszych zagadnień związanych z pozycjonowaniem SEO strony. Dla Google najważniejsze jest, aby wyszukiwane przez użytkowników treści były dla nich użyteczne i rozwiązywały określony ich problem.

W związku z tym należy pamiętać, aby stosowane słowa kluczowe rzeczywiście odnosiły się do tematyki danej witryny. Niedopuszczalne jest stosowanie popularnych fraz, które jednak nijak będą się miały do zamieszczonych treści. Należy także unikać zbyt dużej ilości sztucznie wymuszanych powtórzeń danego słowa kluczowego, ponieważ algorytmy Google mogą uznać takie treści (zresztą zazwyczaj słusznie) za nienaturalne i o niskiej jakości.

Dużym błędem jest zamieszczanie na stronie nieunikalnych treści, skopiowanych np. z innej witryny. Jeżeli takie treści znajdują się na stronie, należy je jak najszybciej usunąć, a w ich miejsce opublikować autorski tekst, niebędący plagiatem.

Właściwy dobór słów kluczowych – Planner Słów Kluczowych

Bez wiedzy na temat tego, czym jest optymalizacja strony pod Google oraz pozycjonowanie (SEO), przygotowywanie treści na stronę odbywa się zupełnie przypadkowo, bez dbałości o to, czy użyte frazy kluczowe będą skuteczne. Skutkiem są niskie pozycje w wynikach wyszukiwania oraz mała ilość odwiedzających stronę.

Optymalizacja słów kluczowych sprowadza się do ustalenia fraz, jakie użytkownicy wpisują wyszukując informacji tematycznie powiązanych z optymalizowaną witryną.

Wykorzystując takie narzędzia jak Planner Słów Kluczowych Google Ads, można w łatwy sposób ustalić ilość wyszukiwań oraz konkurencję dla danych fraz. Można także wygenerować propozycję powiązanych tematycznie słów kluczowych. Część z nich na pewno warto będzie wykorzystać podczas optymalizacji strony.

Zastosowanie adekwatnych i skutecznych fraz kluczowych (a więc takich, które rzeczywiście są wyszukiwane), ma za zadanie ułatwić użytkownikom odnalezienie w wyszukiwarce danej strony internetowej. Natomiast stronie internetowej ma ułatwić pozyskiwanie ruchu organicznego.

Optymalizacja strony pod google – jak wykorzystać słowa kluczowe?

Po ustaleniu słów kluczowych należy zadbać o to, aby wkomponować je w istniejące na stronie głównej lub danej podstronie treści. Powinny one przede wszystkim zostać wykorzystane w obrębie określonych znaczników języka HTML.

Poniżej znajduje się lista najważniejszych z perspektywy optymalizacji stron pod Google znaczników. Znaczniki przekazują algorytmom Google informacje o strukturze strony. Dzięki temu mogą one rozpoznać co zawiera dana strona i jakie zagadnienia porusza.

Tytuł strony SEO – znacznik title a pozycjonowanie

Znacznik <title> znajduje się w sekcji <head> witryny. Określa on tytuł SEO strony, czyli tekst, który wyświetli się użytkownikowi, gdy wyszukiwarka zwróci ją jako wynik w odpowiedzi na zapytanie z użyciem frazy kluczowej, którą w nią wpisał.

Z tego względu znacznik ma także znaczenie marketingowe. Powinien on zostać skonstruowany w taki sposób, aby zachęcić wyszukującego do kliknięcia i przejścia do strony.

Zadanie to warto wesprzeć uzupełnieniem meta opisu (meta description), czyli tekstu, który wyświetli się jako opis strony w wynikach wyszukiwania. Wprawdzie nie ma on znaczenia z perspektywy SEO, ale może skłonić użytkownika do przejścia do witryny. Meta opis nie powinien być dłuższy niż 156 zzs.

Sam znacznikpowinien zawierać najważniejsze słowo kluczowe dla danej podstrony. Jego zawartość nie może być dłuższa niż 50 – 70 zzs, ponieważ więcej i tak nie zostanie wyświetlone w wyszukiwarce. Każdy tytuł strony musi być unikalny – inny dla strony głównej, każdej podstrony, strony kategorii, artykułu itd. Nie należy na siłę pakować wielu słów kluczowych w ten znacznik – przyniesie to efekt odwrotny od zamierzonego.

Stosowanie nagłówków od H1 do H6

Nagłówki Hx wyznaczają strukturę strony. Najważniejszy dla pozycjonowania jest nagłówek H1. Powinien on zawierać słowo kluczowe, które opisuje pozostałą treść i wyznacza jej temat przewodni. Warto użyć frazy, która będzie podobna do tej użytej w znaczniku, ale w nieco innej postaci. Aczkolwiek wiele witryn stosuje taką samą treść zarówno w znaczniku H1 oraz “title” (z WordPressem na czele). Nie jest to więc jakiś rażący błąd.

Pozostałe nagłówki (od H2 do H6) także mogą zawierać słowa kluczowe. Z oczywistym zastrzeżeniem, że powinny się one odnosić do treści akapitów pod danym nagłówkiem. Podobnie jak w przypadku tytułu strony, nie należy pod żadnym pozorem upychać na siłę wielu słów kluczowych w obrębie jednego znacznika Hx.

Słowa kluczowe w adresie URL

Należy unikać adresów URL, które zawierają przypadkowe zbitki znaków. Adresy URL powinny zawierać słowa kluczowe i tworzyć tzw. przyjazne adresy URL. W popularnych systemach CMS (np. WordPress) przyjazne adresy URL można łatwo skonfigurować z poziomu panelu administratora.

Adresy takie są łatwiejsze w odbiorze przez użytkowników (coś dla nich znaczą). Dodatkowo zawarte w nich słowa kluczowe pomagają w pozycjonowaniu. Poszczególne słowa w adresie URL należy oddzielić znakiem “-”. Spacja jak i podkreślenie dolne “_” nie są zalecanym przez Google sposobem oddzielania słów.

Adresy URL powinny przejrzyście wyznaczać strukturę witryny. Ta musi mieć logiczny układ i być zredukowana do możliwie najmniejszej liczby obecnych w adresie URL katalogów/podstron. Długość adresu URL powinna być krótka, a jego treść czytelna.

Jak zoptymalizować grafiki na stronie – alt i title

Zamieszczając grafiki na stronie internetowej należy pamiętać o kilku rzeczach.

  • Skompresować obrazek, nie stosować rozmiarów większych, niż te wymagane przez dany szablon. Pozwoli to na zmniejszenie rozmiaru wczytywanej strony, a w konsekwencji jej szybsze ładowanie.
  • Każda grafika powinna mieć przypisany atrybut alt. Jest to opis zdjęcia. Powinien on zawierać słowo kluczowe związane z treścią obrazka oraz danej strony. Warto nieco się wysilić i skonstruować go nieco bardziej finezyjnie, niż zamieszczając w nim po prostu frazę kluczową.
  • Dobra praktyką jest uzupełnianie także atrybutu “title” obrazka. “Title” to po prostu tytuł, jaki najtrafniej opisuje obrazek. Atrybuty “alt” i “title” powinny się różnić. W “title” można użyć frazy kluczowej lub jej odmiany.

Linkowanie wewnętrzne w optymalizacji strony pod wytyczne Google

Optymalizacja strony pod Google wiąże się ze stworzeniem właściwej struktury linkowania wewnętrznego. Ma ono na celu ułatwić użytkownikom odnajdywanie przydatnych dla nich treści na stronie. Redukuje ono ilość koniecznych kliknięć w celu dotarcia do danej podstrony. Informuje także roboty indeksujące w jaki sposób przepływa ruch na danej witrynie.

W związku z tym, planując sposób, w jaki zostanie wykonane linkowanie wewnętrzne, należy zlokalizować te treści, które mają skupiać największą część ruchu na stronie. Warto umieszczać linki do podstron, które rzeczywiście będą użyteczne dla odwiedzających. Do starszych artykułów/treści, warto z czasem dodawać linki kierujące do tych nowo powstałych.

Przy linkowaniu wewnętrznym warto pamiętać, aby nie umieszczać więcej niż 1 linku na danej stronie, który kieruje do innej podstrony.

Anchor tekst linku – jak konstruować linki?

Każdy umieszczony na stronie internetowej link składa się z dwóch istotnych z perspektywy pozycjonowania elementów. Tekstu, który widzi użytkownik w przeglądarce (tzw. anchor linku) oraz adresu URL, do którego odsyła dany link.

Przykład: anchor tekst linku

Słowa kluczowe muszą znaleźć się w treści anchora tekstu linku. Powinny one odnosić się trafnie do zawartości i tematyki treści znajdujących się na linkowanej podstronie. Stosowanie anchorów typu “więcej…”, “czytaj dalej” nie ma większego sensu. Anchor tekstu wzmacnia pozycjonowanie podstrony docelowej na frazę kluczową w nim zawartą. Nie należy przesadzać z ilością linków na danej stronie/podstronie (im więcej linków, tym mniejszą moc przekazuje każdy z nich).

Sprawnie przeprowadzona optymalizacja witryny pod wymagania Google, skutkuje wyższymi pozycjami w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Strona taka jest także bardziej przyjazna dla użytkowników. Optymalizacja witryny pozwala na wyeliminowanie wielu potencjalnych błędów, które dotąd ograniczały jej możliwości generowania ruchu (a w konsekwencji sprzedaży). Jest także niezbędna, jeżeli dana strona internetowa ma być w przyszłości pozycjonowana.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *