Jak działa reklama produktowa w Google Ads (Zakupy Google)?

Kampania Google AdWords to chyba najbardziej znane narzędzie do reklamy online, z którym z zapoznany jest każdy zajmujący się marketingiem internetowym. Jedną z relatywnie nowych możliwości oferowanych przez Google jest kampania produktowa Google Ads (ang. Product Listing Ad tzw. PLA). Jest to opcja kierowana do sklepów internetowych, pozwalająca wyświetlać ich produkty w wynikach wyszukiwania. 

Czym jest i jak działa kampania produktowa (Google Zakupy)?

Z pewnością nie raz wyszukując jakiegoś konkretnego produktu w Google, zauważyliśmy wyświetlaną na górze wyników wyszukiwania ramkę przedstawiającą kilka ofert z wybranych sklepów internetowych. To właśnie są wyniki wyświetlane w ramach reklamy produktowej w Google Ads. Jest ona coraz bardziej popularna dzięki oferowanej możliwości przejrzystego i prostego przedstawienia oferowanych produktów w sklepie. Reklamy produktowe wyświetlają się zawsze albo na samej górze strony, albo w ramce z prawej strony. W dodatku, po najechaniu kursorem na wybrany produkt może pojawić się więcej informacji, jakiś krótki opis (tekst reklamowy), dzięki czemu klient będzie bardziej zainteresowany zapoznaniem się z ofertą. Dopiero poniżej tych wyników wyświetlane są te w ramach „standardowego” systemu AdWords. 

Ta wariacja Google Ads również jest rozliczana w ramach CPC, czyli zapłacimy tylko za rzeczywiste kliknięcie w link i podobnie do niego jego koszt będzie do zdefiniowanej granicy. Ponadto produkty w naszym sklepie możemy podzielić względem dochodowości, według generowanej marży i dostosować stawkę CPC (cost per click) do dochodowości towarów. Przy produktach sezonowych możemy, oprócz maksymalnej stawki, wyznaczyć również czas reklamowania tej grupy.  

Jak zacząć?

Naszą przygodę z Google Zakupy musimy rozpocząć od przygotowania pliku danych, w Google Merchant Center. Występuje on również pod nazwą feed produktowy i powinny zawierać się w nim wszystkie produkty, które chcemy promować, wraz z czytelnymi tytułami i opisami obejmującymi słowa kluczowe. Dodatkowo, aby plik był poprawny, musi zawierać:

  • identyfikator,
  • link do produktu w sklepie,
  • stan,
  • cenę,
  • kategorię i typ,
  • dostępność

Nie może zabraknąć w nim również dobrej jakości zdjęć produktu, pamiętajmy, że obrazy często szybciej przemawiają do klienta niż nawet najlepszy opis, ponadto bez nich reklama się nie wyświetli. W kampanii produktowej nie mogą one zawierać żadnych napisów i przedstawiać cały oferowany przedmiot. 

Tak przygotowany plik powinniśmy wygenerować do XML lub wykorzystać arkusz Google. Musi on zawierać co najmniej wymienione informacje, gdyż Google podchodzi bardzo rygorystycznie do dokładności informacji. Jakiekolwiek błędy spowodują odrzucenie pliku. Równie są pewne wytyczne, których bezwzględnie musimy przestrzegać – np. dotyczące długości opisów (do 45 znaków), tytułu (musi odnosić się tylko do produktu, nie może np. do warunków dostawy, ani zawierać tekstów promocyjnych), opisu (nie może odwoływać się do konkurencji), a kategoria musi być wybrana spośród proponowanych przez Google. Tak przygotowany plik możemy edytować, dopisywać i wymazywać z niego produkty, w miarę przekształcania naszej oferty i dopasowywania jej do klienta. 

Po wysłaniu tak przygotowanego pliku danych większość pracy mamy już za sobą i zostają nam tylko końcowe ustawienia, takie jak dane kontaktowe, kraj, w którym chcemy, by się wyświetlała, nazwa sklepu, adres i detale związane z wysyłką. Następnie łączymy kampanię z naszym kontem i ustawiamy szczegóły samej kampanii, czyli stawkę za klik, dzienny budżet i lokalizację reklamy. 

W czym kampanie produktowe (PLA) są lepsze „standardowej” kampanii Ads Google?

Największa zaleta w porównaniu do tradycyjnej reklamy tekstowej Google Ads to zdecydowanie większa konwersja, którą udaje się osiągać, porównując do liczby wyświetleń. Za sukcesem reklamy produktowej stoją między innymi zdjęcia, przykuwające uwagę o wiele lepiej, niż nawet najlepszy opis tekstowy. Nawet podświadomie pierwszą rzeczą, na której zawieszamy wzrok, są właśnie obrazki, dopiero później przechodzimy do analizy tekstu. Przy porównywalnych, a niejednokrotnie nawet niższych cenach za kliknięcie, jest to skuteczniejszy sposób na promocję.

Dodatkową opcją jest możliwość zastosowania wykluczających słów kluczowych, przez co ograniczymy zakresy wyszukiwań i słów kluczowych, na jakie ma pojawiać się nasza reklama. 

Czy warto?

Na pewno warto spróbować! Każdy dodatkowy sposób na promocję swojego asortymentu powinien być przez nas przetestowany. Za kampanią produktową przemawia łatwość obsługi i optymalizacji, często niższe koszty i większy stopień konwersji. Jeśli tylko zadbamy o wysokiej jakości plik danych, dobre fotografie, dobrane słowa kluczowe i zachęcający tekst promocyjny, możemy spodziewać się dobrych rezultatów.

Ostatnio Google wprowadziło dodatkowo Inteligentne Kampanie Produktowe (ang. Smart Shopping Ads), które jeszcze bardziej upraszczają proces konfiguracji i prowadzenia kampanii produktowych i zwiększają opłacalność reklam.

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *